Naši su poslovni ciljevi prije svega usmjereni na vrhunsku kvalitetu i opravdanje statusa odgovornog i održivog poduzeća, što prepoznaju naši potrošači i poslovni partneri – ističe Ivan Artuković, glavni direktor Francka koji slavi 130 godina.

Franck 130 godina
130 godina Francka
130 godina Francka
130 godina Francka
130 godina Francka

Unatoč više od stoljeća postojanja i dinamičnoj povijesti, Franck je sačuvao ime i na hrvatskome tržištu uspio obraniti vodeću poziciju u proizvodnji kave, čajeva i drugih prehrambenih proizvoda. Danas je lider na tržištu kave i čaja s uspješnicama poput Jubilarne kave (poznate i kao Ciglica, što je nadimak koji su dali potrošači), više od 30 vrsta različitih okusa čajeva vrhunske kvalitete, cappuccina te izvrsnih blendova espresso kave Franck Stretto i Franck Superiore s probranim zrnima kave isključivo s Rainforest Alliance certificiranih plantaža, 125 Years Edition, Classic i Bonus. Uz glavne kategorije proizvoda, Franckov portfelj uključuje i napitke od cikorije i žitarica, začine, dodatke jelima i sastojke za kolače.

130 godina Francka
130 godina Francka
Kavni mlinček
Kavni mlinček
Pravi Franck
Pravi Franck

Priča o Francku počinje 1827. godine, kad je ambiciozni njemački poduzetnik Johann Heinrich Franck prvi put uspio ljekovitu biljku cikoriju preraditi u napitak u uvjetima industrijske proizvodnje. Johann Franck, tridesetpetogodišnji trgovac iz Vaihingena, gradića u bavarskoj pokrajini Ludwigsburg, 1827. je iz Francuske donio zapise o običaju francuskih seljaka da prže korijen cikorije i od njega rade mirisan i okrepljujući topli napitak. Budući da je kava u to vrijeme bila izuzetno skupa i teško dostupna, Johann Franck je svojom idejom da cikoriju pretvori u „kavu za maloga čovjeka“ počeo svoj poslovni uspjeh. Ulaganjeje bilo veliko: trebalo je organizirati uzgoj i berbu, zatim sušenje, pakiranje i prodaju. Od trgovca je Franck postao uzgajivač i propagator plemenite cikorije (Edelzichorie) koja je početkom 19. stoljeća u Njemačkoj bila gotovo nepoznata. Uspjeh je bio trenutačan. Činilo se da su kupci čekali na proizvod poput Franckove cikorije. Doručak s kavom uz kruh i maslac više je privlačio njemačku srednju klasu od dotadašnje jutarnje kaše. Franckov proizvod kupci nisu nazivali kavovinom od cikorije, nego jednostavno Franck-Kaffeeom.

coffie art Franck
coffie art Franck
Frack čaj
Frack čaj
Frack čaj
Frack čaj

Johann Heinrich Franck u šezdesetoj se godini povukao u mirovinu i još petnaest godina pratio kako njegovu ideju razvijaju njegovi sinovi koji su razvoj temeljili na otvaranju novih pogona izvan Njemačke. Prve Franckove međunarodne postaje bile su Linz, Basel i Milano, a 1892. u Zagrebu je utemeljeno poduzeće Franck kao dio njemačkog multinacionalnog lanca Heinrich Franck Sohne. Tri godine nakon Zagreba, Franck je prešao Atlantik i započeo proizvodnju i u SAD-u. Istodobno s proširenjem tržišta razvijala se i usmjerenost prema zadovoljnom radniku: socijalna politika u velikim tvrtkama bila je još posve nepoznata, dok je Franck već imao blagajne uzajamne pomoći!

Od tvornice u Vodovodnoj do kavane na Jelačićevom trgu

Zagrebačka tvornica otvorena je 1892. na tadašnjoj periferiji u Vodovodnoj ulici, gdje je i danas sjedište kompanije. Istodobno su moslavačka polja zasađena cikorijom, a otkupna stanica s pogonom za sušenje ove biljke otvorena je 1900. u Bjelovaru. Od tada do danas poduzeće je širenjem na regionalna tržišta te kontinuiranim ulaganjem u proizvodnju, istraživanje, razvoj i inovacije postalo simbol vizionarstva i poduzetničkog duha.

U zagrebačkoj tvornici 1918. započela je proizvodnja kavovine Kneipp, a 1945. je na hrvatskom tržištu predstavljena kavovina Franck. Godine 1959. pokrenuta je proizvodnja raznih proizvoda za domaćinstvo, a 1960. proizvodnja kave. Predstavljeni su i instant-kavovina Bianka, pa dodaci jelima, prašak za pecivo i šećer. Godine 1968. proizvedeni su prvi voćni čajevi u filtar-vrećicama. Kava Jubilarna proizvodi se od 1972. – dakle već točno pola stoljeća, a 1982. je proizvedena prva vakumirana kava. U prosjeku se kupi 8,8 milijuna proizvoda Jubilarne kave godišnje, od čega gotovo šest milijuna Ciglice, što je 203,6 milijuna šalica čistog užitka!

Ponuđeno je još niz novih proizvoda, kave, capuccina, čajeva, a 2002. uveden je Extra Espresso Coffee system. Osim što omogućuje savršeni okus i kvalitetu kave, prednost ovog aparata je u tome što ne koristi klasične kapsule, već tzv. pods, odnosno jastučiće sa svježe mljevenom kavom u filtar-omotu i zaštićenoj atmosferi. Pogon za proizvodnju čajeva u Zagrebu u potpunosti je rekonstruiran 2015., čime je postao jedan od najmodernijih u ovom dijelu Europe, a dodatna automatizacija povećala je proizvodnu učinkovitost i fleksibilnost.

Franck kava
Franck kava
Franck čaj
Franck čaj

Na središnjem zagrebačkom Trgu bana Jelačića 2015. otvorena je kavana „Johann Franck“ s novim konceptom, ponudom i programskim sadržajem s namjerom revitalizacije uloge i statusa koji je Gradska kavana nekad imala kao centar društvenog života grada i popularno okupljalište. U definiranju novog načina rada, osnovna je idela bila stvaranje novog, prepoznatljivog, urbanog i turističkog simbola grada, koji uređenjem i izložbenim primjercima svjedoči o bogatoj zagrebačkoj povijesti, kulturi i značaju zagrebačkih kavana te društvenom aspektu kave i hrvatskoj tradiciji uživanja u njezinom ispijanju kao dijelu kulturnog nasljeđa.

Franck jača i nove kanale prodaje, prilagođene potrebama i navikama modernog potrošača, pa je 2020. pokrenut web-shop, a 2021. otvoren prvi, potpuno digitalizirani walk-in store u Ilici 38 pod brendom Franck Snogoo. Riječ je o konceptu digitalne platforme, pokrenute 2019. kao dio Franck grupe, koja spaja vrhunsku Franckovu kvalitetu proizvoda i digitalizirani pristup potrošaču putem mobilne aplikacije. Franck Snogoo je mreža s više od 2000 samoposlužnih maloprodajnih lokacija i aparata koji su opremljeni najmodernijom IOT digitalnom tehnologijom, odnosno telemetrijom koja omogućuje neprestano praćenje svih aparata u stvarnom vremenu.  

Brend Franck kao krovni brend svih proizvoda izborio je naziv superbrenda, robne marke koja na tržištu ostvaruje više od ostalih u svim kategorijama kvalitete. Pod okriljem superbrenda nalazi se nekoliko apsolutnih lidera na tržištu, među kojima Jubilarna kava, kraljica svih konzumnih kava, zahvaljujući vrhunskoj kvaliteti, bogatstvu arome i okusu. Franckovih espresso kava, čajeva, instant-cappucina i ostalih napitaka na tržištu u regiji se dnevno popije više od milijun šalica. Franckova espresso kava i instant-napitci poslužuju se u hotelima i restoranima, klubovima i kafićima. Extra Espresso Coffee system omogućuje ljubiteljima espressa uživanje u vrhunskoj kvaliteti Franckove espresso kave i cappuccina na poslu, a savršen espresso kod kuće priredit će Easy Serve Espresso aparat, razvijen u suradnji s dugogodišnjim partnerom i vodećim talijanskim proizvođačem profesionalnih espresso aparata Grimac iz Bologne. Ponuda uključuje i druge vrste aparata.

Franckova poslovna vizija nikad nije obuhvaćala sezonu ili dvije, već epohe. Tradicija ne postoji zato da oteža nove iskorake, nego da ih olakša – stav je koji se u Francku iskristalizirao u jasan poslovni princip. Zato su se donosile odluke koje su do danas posve izmijenile Franckov proizvodni asortiman. Franck teži stalnom napretku, slijedi i nameće svjetske i europske trendove. Kao vodeća prehrambena industrija, uz registraciju sustava upravljanja sigurnošću hrane, u skladu s normama HACCP-a, Franck je prvi u Hrvatskoj uveo standard ISO 22000. Taj pristup primjenjuje i danas, pa je 2021. među prvima u Hrvatskoj s visokom razinom usklađenosti prošao procjenu prema zahtjevima standarda IFS Food v7.   

Franckova Jubilarna kava, kao i espresso kavejedni su od prvih proizvoda dobitnika znaka „Hrvatska kvaliteta“.

I Franckovi biljni, voćni te zeleni i crni čajevi lideri su u kategoriji čajeva na hrvatskom tržištu, a tu je i linija funkcionalnih čajeva s dodacima vitamina i minerala. Franckovi instant-kave i cappuccina iz dana u dan šire broj svojih poklonika. Franck cappuccino stalno predstavlja novitete, poput Raspberry Macarona, prvog cappuccina u nježnoružičastoj boji, zahvaljujući prirodnoj boji i dodatku maline u prahu. Franck je ponudio i izuzetno kvalitetan brend hot mix: vruću tamnu i bijelu čokoladu te izuzetno aromatičan i gust kakao.

Inovacije i dugoročna održivost

Usmjeren na inovacije i dugoročnu održivost poslovanja, Franck sustavno ulaže u unapređivanje svojih proizvodnih kapaciteta i modernizaciju tehnoloških procesa u skladu s razvojem cjelokupne industrije i globalnim trendovima. Dosadašnjim uspješno realiziranim investicijama poduzeće je pokazalo strateško razmišljanje i usmjerenost na dugoročnu održivost poslovanja te s tim ciljem nastavlja stvarati prilike za jači regionalni iskorak. Posebna pažnja pridaje se istraživanju i razvoju, zbog čega je Franck prepoznat kao inovator koji podiže ljestvicu kvalitete i definira trendove na tržištu. Inovacije su u Francku oduvijek bile u centru poslovanja. Poduzeće je i utemeljeno upravo na inovaciji Johanna Francka koji je cikoriju uspio preraditi u napitak, a ovaj poduzetnički duh i kultura inovacija i danas predstavljajuju glavnu pokretačku snagu Francka. Poduzeće pridonosi kontinuiranom razvoju glavnih kategorija svojih proizvoda, ali i cjelokupnog tržišta u skladu s potrošačkim trendovima i preferencijama.

130 godina Francka
130 godina Francka

Franck djeluje u sklopu europskih strukovnih organizacija i udruženja, poput International Coffee Partnersa, te inicijative coffee & climate, kao i Tea and Herbal Infusions Europe zajedno s ostalim europskim proizvođačima i trgovcima kavom i čajem.

U Francku su iznimno ponosni na činjenicu da su generacije odrastale uz njihove proizvode te i danas, 130 godina od utemeljenja tvornice, ime Franck znači jamstvo vrhunske kvalitete. To je vrijednost na kojoj je poduzeće izgrađeno i predstavlja jednu od okosnica Franckova poslovanja. Iza svakog proizvoda stoje velika predanost, rad i trud, bogato stručno znanje i iskustvo, odlično poznavanje tržišta i potrošača te znatna ulaganja u razvoj i inovacije. To vrijedno naslijeđe kvalitete Franck danas uspješno spaja s dinamikom modernoga poslovanja, inovativnim pristupom i naprednim tehnološkim procesima. Franck radi sa stavom da potrošačima ne donosi samo proizvode, već s njima nastoji podijeliti svu ljubav i strast koje ulaže u razvoj i plasman tih proizvoda na tržište.

Ulaganje u održivost za Franck znači dugoročnu usmjerenost na smanjenje negativnih utjecaja na okoliš, osiguranje pozitivnog ekonomskog utjecaja te unapređenje kvalitete života u sredini u kojoj posluje. Franck ulaže u svoje zaposlenike, dobavljače, potrošače, poslovne partnere, kulturu, sport, programe za mlade te aktivno pridonosi unapređenju kvalitete života kroz projekte humanitarnog karaktera.

Svjestan uloge i odgovornosti koju za sobom povlači status vodećeg proizvođača kave na hrvatskom tržištu, Franck se posebno brine o kvaliteti sirovina i održivosti cjelokupnog lanca nabave i proizvodnje. Poduzeće sustavno ulaže u održavanje visoke razine kvalitete svojih proizvoda. Uvođenje sustava upravljanja kvalitetom strateška je odluka Francka. Međunarodno priznati certifikati koje posjeduje nisu samo jamstvo potrošačima i poslovnim partnerima, nego i stalni podsjetnik i obveza svima u Francku da u odnosu prema kvaliteti i sigurnosti ne može i ne smije biti kompromisa.

Kvaliteta proizvoda koja počinje od plantaže jedan je od najvažnijih segmenata održivosti Francka. Proces nabave sirovine, materijala, ambalaže, trgovačke robe, ali i strojeva obilježavaju visoki standardi kvalitete sirovine i održivosti cjelokupnog lanca nabave i proizvodnje. Franck kroz aktivno članstvo u međunarodnim udruženjima te podržavajući održiv razvoj poljoprivrednika nastoji omogućiti dostupnost najbolje moguće kvalitete sirovine, kako bi krajnji korisnik imao što kvalitetniji i dostupniji proizvod

Franck je usmjeren na ispunjavanje posebnih zahtjeva kupaca i potrošača te ispunjavanje svih zahtjeva povezanih s kvalitetom, zdravstvenom ispravnošću i sigurnošću proizvoda prema načelima HACCP-a i međunarodnih standarda kvalitete, u skladu sa zakonskim propisima Republike Hrvatske i Europske unije. Ispunjavanjem zahtjeva zakonodavstva o sigurnosti hrane i sljedivosti proizvoda Franck jamči dosljednost u kvaliteti i sigurnosti proizvoda te partnerske odnose sa zainteresiranim stranama u lancu hrane.

Osim toga, usmjeren je i na razvojne projekte u cilju zadržavanja održivosti globalnog tržišta kave i konkurentnosti malih uzgajivača kave. Jedan je od načina na koji to postiže djelovanje je upravo u sklopu društva International Coffee Partners (ICP), kao i inicijative coffee & climate s vizijom osposobljavanja uzgajivača kave za učinkovitu prilagodbu i odgovor na klimatske promjene koje znatno utječu na dostupnost kave i njezinu kvalitetu. Franck tako aktivno sudjeluje u realizaciji razvojnih projekata na globalnoj razini, pružajući financijsku i savjetodavnu podršku. U sklopu ICP-a Franck djeluje u cilju osnaživanja i pružanja podrške malim uzgajivačima kave u primjeni održivih praksi koje im omogućuju povećanje prinosa, bolju kvalitetu usjeva, veću konkurentnost, učinkovitiji pristup tržištu te poboljšanje radnih i životnih uvjeta.

Podrška lokalnim dobavljačima

Upravo zbog djelatnosti proizvodnje kave kojom se Franck primarno bavi, nije moguće imati lokalnu nabavu jer se osnovne sirovine uzgajaju u dalekim dijelovima svijeta. Veliki se napori ulažu kako bi se što više nabavljalo lokalno i regionalno, što rezultira smanjenjem negativnog utjecaja transporta na okoliš, ali i nižim troškovima transporta. Kad je god moguće, sirovine za proizvodnju Franck nabavlja u Hrvatskoj. Tijekom svojeg dugogodišnjeg rada Franck je uspostavio suradnju s brojnim domaćim proizvođačima. Od lokalnih dobavljača Franck kupuje sve žitarice, cikoriju, kao i kamilicu, što je važno i zbog specifičnosti okusa, tj. organoleptičkih karakteristika koje krase hrvatsku kamilicu bogatu eteričnim uljima.

Sjedište poduzeća nalazi se u Zagrebu, ali Franck sa svojim društvima posluje i na tržištima u Bosni i Hercegovini, Sloveniji i Sjevernoj Makedoniji te Slovačkoj i Austriji uz partnerstva s distributerima u Srbiji, Crnoj Gori, Kosovu i Albaniji. Franckovi proizvodi izvoze se u Njemačku, Austriju, Nizozemsku, Rumunjsku, Irsku, Švedsku, Češku, Kanadu, SAD, Australiju, Novi Zeland i Katar. Proizvodni pogoni nalaze se u Zagrebu, a pogon za primarnu preradu cikorije u Bjelovaru te u Grudama u BiH i Kopru u Sloveniji.

Franck proizvodnja
Franck proizvodnja
Franck dd pogon čajeva
Franck dd pogon čajeva
Franck pogon
Franck pogon

Uz kontinuirano povećanje učinkovitosti poslovanja i boljeg pozicioniranja u svim kanalima prodaje, Franck posebnu pažnju pridaje vrhunskoj usluzi i pružanju pouzdane podrške i logistike svojim partnerima u kanalu HoReCa. Franckova prodajna organizacija za HoReCa kanal ogledni je primjerak izvrsnosti i dobre ekipiranosti u smislu brze reakcije na potrebe partnera. U cilju kontinuiranog unapređivanja usluga, 2016. godine u Zagrebu je otvoren regionalni servisni centar u potpunosti opremljen za pružanje profesionalne potpore visoke razine svim partnerima. Uza servis profesionalnih ugostiteljskih aparata, centar omogućuje i provedbu edukacijskih programa za servisere, čime je dodatno podignuta razina izvrsnosti u kanalu HoReCa. Poduzeće na ovaj način razvija svoje poslovanje zajedno sa svojim kupcima, što ga čini lojalnim partnerom na duge staze.

Franck planski i sustavno ulaže u razvoj zaposlenika kroz edukativne i razvojne programe i treninge, kao i internom razmjenom znanja. Provodi i sveobuhvatan program edukacije ugostiteljskog osoblja u okviru Franckove barističke akademije. U središtu pozornosti su izvrsnost u pripremi i vrhunska kvaliteta kave i čaja, a time i podizanje razine kvalitete napitaka koji se pripremaju i serviraju u ugostiteljskim objektima. Franck već niz godina organizira regionalno barističko natjecanje, a dodjeljuje i priznanje „Franck Barista Club“. Riječ je o sustavu ocjenjivanja i nagrađivanja najboljih partnerskih ugostiteljskih objekata za kvalitetu napitaka. Važna je i suradnja Francka sa srednjim strukovnim ugostiteljskim školama, što podržava i Ministarstvo znanosti i obrazovanja.

Franck je u Hrvatskoj popularizirao Međunarodni dan kave, koji se obilježava 1. listopada.

Pogled u budućnost

Osjećaj odgovornosti kakav oduvijek njegujemo, kako prema potrošačima i zaposlenicima, tako i prema našem planetu i svim ekosustavima, potiču nas da razmišljamo inovativno i konstantno težimo najučinkovitijim rješenjima. Ponosni smo stoga što, kao punopravni član društva International Coffee Partners, financijski i savjetodavno sudjelujemo u realizaciji inovativnih razvojnih projekata u cilju osnaživanja i pružanja podrške malim uzgajivačima kave u primjeni održivih praksi. Projekti koje podržavamo poljoprivrednicima omogućuju povećanje prinosa, bolju kvalitetu usjeva, veću konkurentnost, učinkovitiji pristup tržištu te poboljšanje radnih i životnih uvjeta. Osim toga, podržavamo i inicijativu coffee & climate putem koje se uzgajivačima pomaže adresirati probleme u uzgoju kave izazvane klimatskim promjenama.

Naši su poslovni ciljevi prije svega usmjereni na vrhunsku kvalitetu i opravdanje statusa odgovornog i održivog poduzeća, što prepoznaju naši potrošači i poslovni partneri – ističe Ivan Artuković, glavni direktor Francka, treća generacija u obitelji koja je vlasnik ove velike hrvatske kompanije.

Franck tvornica
Franck tvornica
Franck tvornica
Franck tvornica

Obilježavajući 130 godina postojanja, u Francku su svjesni da je svaki novi dan prilika za novi početak. To je i njihov stav prema prilikama koje stvaraju, timskom duhu, znanju i novim idejama koje dijele, međusobnom poštovanju koje njeguju, konkurentskom pristupu koji zagovaraju i odgovornosti koju preuzimaju. Stoga je i poruka Franckove obljetničke kampanje: „130 godina novih početaka“. 

(PR)