Živimo u vremenu totalnog nadzora. Snimani smo sa svakog ugla, u svim javnim prostorima s nadzornim kamerama. Snimaju nas sa satelita, a svaki drugi prolaznik, osobito turisti, hodaju gradom sa otvorenim kamerama na svojim mobitelima koje u hodu upravljaju prema prolaznicima i prostoru kojim prolaze. Sve su te fotografije i one s društvenih mreža spremljene u velikom „oblaku“, centru informacijske moći u kojem su prikupljeni svi podaci o čovječanstvu i njegovim pojedincima. Istodobno, u toj totalitarnoj monopolizaciji autorskih vlasništva zabranjeno je i kažnjivo fotografirati djecu i pse bez odobrenja njihovih staratelja. „Čuvari“ naše privatnosti ne dozvoljavaju profesionalnim fotografima fotografirati javne zgrade i javna događanja, te javne interijere bez akreditacije (uz časne iznimke). Tako u toj laži i licemjerju u kojem živimo, fotografija postaje opće mjerilo života, a istodobno profesionalni fotograf ima prilično vezane ruke ako želi fotografirati ljude na ulici ili privatne zgrade. U takvim razmišljanjima zatekla sam Gorana Vranića koji se prisjećao i prvih fotografa koji su se pokrivali crnom krpom preko glave da bi u tražilu mogli vidjeti svoje modele, a pritom spriječili neželjeno osvjetljavanje podloge na koju će se projicirati odabrani kadar.

GORAN VRANIĆ – DUBRAVA U ODRAZIMA
GORAN VRANIĆ – DUBRAVA U ODRAZIMA

Usmjerivši fotoaparat u velike staklene izloge trgovina, kafića i uličnih prozora, Goran Vranić se, kaže, osjetio kao onaj fotograf koji se skrivao pod crnom krpom da ga ne vide. Naime, fotografirao je ulicu, prolaznike, tramvaje, bicikliste, žene i djecu, automobile i nasuprotne zgade „prikriven“ lažnim kutom snimanja. I kad bi susreo ljute i nervozne pojedince, a danas ih ima sve više isfrustriranih kapitalističkim načinom  životom, uzrujane što fotografira njegovu privatnu imovinu, Goran Vranić bi mu mirno pokazao displej /monitor svoje kamere na kojoj se vidjelo da on fotografira zapravo drugu stranu ulice.

GORAN VRANIĆ – DUBRAVA U ODRAZIMA
GORAN VRANIĆ – DUBRAVA U ODRAZIMA

A u tom zrcalenju događaju se neobična preklapanja prostora. Vidi se istodobno ponešto iznutra i ono izvana što u fotografiji postaje cjelina. U tom likovno atraktivnom košmaru preklapanja raznih planova odraženih u  staklu, daje fotografijama neku duhovnu dimenziju. Fotoaparat, ta svjetlosna zamka, može zapisati podatke o različitim prostorima, istodobno unutrašnjim; pogled u miran izlog, i vanjskim; pogled u pokret na pločniku, na ulicu, i dalje preko ceste na nasuprotne i udaljene zgrade. Ovako zabilježeni fotoaparatom  nastali prostorni slojevi i proboji navode na misao da kao što postoje u fotografijama Gorana Vranića, tako postoje vjerojatno i u stvarnosti: paralelni svijetovi koje živimo odvojeno neznajući kako da ih povežemo ili kako da ih prijeđemo.

GORAN VRANIĆ – DUBRAVA U ODRAZIMA
GORAN VRANIĆ – DUBRAVA U ODRAZIMA
GORAN VRANIĆ – DUBRAVA U ODRAZIMA
GORAN VRANIĆ – DUBRAVA U ODRAZIMA

Ovaj ciklus fotografija Gorana Vranića, sasvim pouzdano znamo, da nije inovativan. Mnogi su fotografi fotografirali odraze u prozorskim staklima na razne načine. Međutim, dok je većina njih nastojala stvoriti deformiranu ali oštru sliku zrcalenja zgrade u zgradi, i podmetnuti je pod primarnu sliku prizora, Goran Vranić radi suprotno. Sasvim ležerno lovi odraze u izlozima, prozorima, tim velikim staklenim opnama koje su obljepljene reklamama, zaslonjene zavjesama, prljavih ili čistih stakala. Vidimo pomalo robu u izlozima, lutke, haljine, dezene, vezene ornamente, ili tek zahrđale željezne rešetke suterenskih stanova. I u tim obskurnim staklenim opnama odjednom se događa svakodnevica. Ljudi u pokretu, promet, sudbine. Zamućene, isprepletenih slojeva različitih prostora, fotografije prizivaju neka nostalgična sjećanja na nejasne snove, na proživljenost, na potisnute uspomene, na posvijest.  Vranićeve fotografije odjednom su simbolična „svjedočanstva“ o slikama proteklog vremena, nejasnih misli, mnogih prisjećanja, a ponajprije dnevnik jedne fotografske šetnje u kojoj su nastale romantične i nostalgične slike grada. Estetika, stvorena refleksijama, potiče i one druge misaone refleksije o prostoru, vremenu i  o životu.

Dubrava je, ovim fotografijama Gorana Vranića, jer to je mjesto grada gdje je autor fotografirao, dobila svoje umilno nesvakidašnje  lice.

Branka Hlevnjak