Lelja Dobronić još je 1983. upozorila: „Pločnici su u nekim ulicama toliko podignuti da su se podrumski prozori našli sasvim nisko, a debeli slojevi ometaju prirodno sušenje i zračenje tla i kuća. Gornji grad zahtijeva jedino ispravno saniranje kao urbanistička cjelina, jer tu u prvom redu leži njegova vrijednost.“

LJ. Dobrović predstavlja svoju knjigu Stari „vijenac“ selo oko Zagreba, Fotka 4. Lj Dobrović prima Nagradu grada Zagreba 1969.
LJ. Dobrović predstavlja svoju knjigu Stari „vijenac“ selo oko Zagreba, Fotka 4. Lj Dobrović prima Nagradu grada Zagreba 1969.

Cijeli život i rad Lelje Dobronić odvijao se u užem centru Zagreba u kojem je rođena, školovana i u kojem je ostvarila zavidnu profesionalnu karijeru.

Rođena je u Zagrebu, 19. travnja 1920. Njezin otac poznati je hrvatski skladatelj i glazbeni pisac Antun Dobronić (Jelsa, 1878. – Zagreb, 1955.), u vrijeme kćerina rođenja profesor na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Premda iz glazbeničke obitelji, Lelja Dobronić nakon mature na Klasičnoj gimnaziji 1939. godine upisuje studij povijesti umjetnosti i kulture s klasičnom arheologijom i opću povijest na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Doktorirala je na istom fakultetu 1946. s temom „Umjetnost baroknog željeza u sjevernim hrvatskim krajevima“.

Kao povjesničarka i povjesničarka umjetnosti radila je u ustanovama značajnim za formiranje hrvatskih povjesničara umjetnosti, muzeologa i konzervatora, kojima je i sama pridonijela profesionalnim radom i znanstvenim angažmanom. Kao i brojni kolege iz njezine generacije, stručno je započela raditi 1944. u Giposteci (danas Gliptoteci HAZU-a) na formiranju središnje povijesno-umjetničke dokumentacije koju je započeo Antun Bauer. U Muzeju grada Zagreba radila je od 1948. do 1962. u vrijeme poznatog ravnatelja Franje Buntaka, da bi nakon kraćih radnih iskustava u Regionalnom zavodu za zaštitu spomenika grada Zagreba i Muzejsko-dokumentacijskom centru, postala direktorica Povijesnog muzeja Hrvatske (danas Hrvatskog povijesnog muzeja) od 1967. do odlaska u mirovinu 1980. godine. Njezin bogat stručni i znanstveni rad rezultirao je mnogobrojnim studijskim člancima, katalozima izložbi i knjigama u čijem su fokusu uvijek bili zagrebačka umjetnička baština i povijest grada.

KNJIGE LELJE DOBRONIĆ NEZAOBILAZNE SU ZA SVE ISTRAŽIVAČE POVIJESTI I ARHITEKTONSKE BAŠTINE GRADA ZAGREBA

Iznimno široka erudicija iz nekoliko historiografskih disciplina i znanstvena akribija Lelje Dobronić usmjerile su je na istraživanje povijesnih vrela i njihovo tumačenje. Svoja je istraživanja temeljila isključivo na arhivskim izvorima, a njezine su knjige nezaobilazne za sve istraživače povijesti i arhitektonske baštine grada Zagreba. U djelatnom razdoblju od gotovo šezdeset godina ostvarila je pregršt danas nezaobilaznih znanstvenih i stručnih radova.

Lelja Dobronić
Lelja Dobronić

Izvornu pisanu arhivsku građu o Zagrebu objavila je u četiri sveska edicije Monumenta historica civitatis Zagrabie, nastavljajući se na pionirske radove Ivana Krstitelja Tkalčića i Emilija Laszowskog. Knjiga Stare numeracije kuća u Zagrebu (1959.) do danas je zasigurno jedna od najtraženijih knjiga među istraživačima zagrebačke prošlosti, iz koje se iščitava urbana struktura i razvoj Gradeca u 18. i 19. stoljeću. Slobodni kraljevski Gradec, odnosno zagrebački Gornji grad, osim što je bio mjesto njezina svakodnevnog radnog boravka u Muzeju grada Zagreba i Povijesnom muzeju Hrvatske, pružao je pregršt tema za istraživanja koja je objavila u knjizi Zagrebački Gornji grad nekad i danas (1967.) i Slobodni i kraljevski grad Zagreb (1992.). Baroknoj palači Vojković-Oršić-Kulmer-Rauch, u kojoj je Povijesni muzej smješten, posvetila je nekoliko radova jer je s njom bila i naročito povezana. Tu je „najljepšu palaču Gornjega grada“ otvorila za javnost organizirajući brojne izložbe, a potaknula je i objavljivanje muzejskih zbirki koje su obrađene u 47 kataloga.

RADOVI POSVEĆENI BAŠTINI ZAGREBAČKE BISKUPIJE I CRKVENOJ KULTURNOJ POVIJESTI TE MARIJANSKIM SVETIŠTIMA

Korpus radova posvećen baštini Zagrebačke biskupije, posebice Zagrebačkog kaptola, započela je objavljivanjem topografije zemljišnih posjeda zagrebačkih biskupa, a sažela je u knjigama Biskupski i kaptolski Zagreb (1992.) i Zagrebački Kaptol i Gornji grad nekad i danas (1986.). Doprinosu zagrebačkih biskupa hrvatskoj kulturi posvetila je nekoliko radova koje je sintetizirala u knjizi Zagrebački biskupi i nadbiskupi (1995.).

Crkvena kulturna povijest bila je u fokusu njezina interesa, zahvaljujući čemu je istražila brojne dotad nepoznate teme o srednjovjekovnim viteškim redovima u sjevernoj Hrvatskoj, ponajviše augustinaca, isusovaca, ivanovaca i templara.

Lelja Dobronić
Lelja Dobronić

Bavila se svetištima posvećenima Blaženoj Djevici Mariji na području Zagrebačke (nad)biskupije, o čemu je referirala na međunarodnim marijološkim kongresima. Godine 1993. postala je članica Papinske marijanske akademije, a 1996. bila je suosnivačica i članica Društva za povjesnicu Zagrebačke nadbiskupije Tkalčić i članica Hrvatskog marijološkog instituta Katoličkog bogoslovnog fakulteta u Zagrebu.

UPOZORILA NA ALARMANTNO STANJE GORNJEGA GRADA I ZAPOČELA RAD NA ISTRAŽIVANJU URBANISTIČKOG RAZVOJA DONJEGA GRADA

Konzervatorica Dobronić još je 1983. upozorila na alarmantno stanje Gornjega grada u kojem je građevni fond uništen, između ostalog, debelim slojevima asfalta radi kojeg se uvukla vlaga u povijesnu arhitekturu koja rapidno propada. „Pločnici su u nekim ulicama toliko podignuti da su se podrumski prozori našli sasvim nisko, a debeli slojevi ometaju prirodno sušenje i zračenje tla i kuća. Gornji grad zahtijeva jedino ispravno saniranje kao urbanistička cjelina, jer tu u prvom redu leži njegova vrijednost.“ („Neki uzroci današnjeg stanja Gornjega grada“, Peristil, 26/1983.).

Lelja Dobronić je među prvim hrvatskim povjesničarima umjetnosti započela rad na istraživanju urbanističkog razvoja Donjega grada i obradila korpus prvih djelatnih graditelja u 19. stoljeću, među kojima se ističu knjige Zagrebački graditelj Janko Jambrišak (1959.), Zaboravljeni zagrebački graditelji (1962.) i Bartol Felbinger i zagrebački graditelji njegova doba (1971.). Prva je obradila impozantan opus slavnog zagrebačkog arhitektonskog atelijera Hönigsberg & Deutsch (1965.), a temu je sintetizirala u knjizi Graditelji i izgradnja Zagreba u doba historijskih stilova (1983.), koja je do danas ostala temeljna knjiga za poznavanje arhitektonske baštine Donjega grada.

Iz povijesne omaglice izronila je razdoblje renesanse u Zagrebu, za koje se dugo smatralo da ne postoji zbog turske opasnosti koja je obilježila to vrijeme u sjevernoj Hrvatskoj (Renesansa u Zagrebu, 1994.). O svojoj Klasičnoj gimnaziji priredila je temeljnu knjigu na osnovi povijesnih dokumenata: Klasična gimnazija u Zagrebu od 1607. do danas (2004.).

KUĆA IGNJATA GRANITZA NA CVJETNOM TRGU, U VLASNIŠTVU DJEDA NJEZINA SUPRUGA, U KOJOJ JE FUNDUS IMETKA BIO PLODNA POTKA ZA KULTURNO IŽIVLJAVANJE“

Impozantno intelektualno djelo Lelje Dobronić ostaje trajna vrijednost u vremenu kad se Zagreb drastično mijenja. Ona osobno nije doživjela rušenje neorenesansne historicističke kuće na Preradovićevu / Cvjetnom trgu, s kojom je bila obiteljski povezana, i njezinom zamjenom staklenom interpolacijom Cvjetni.

Kuća Ignjata Granitza, u vlasništvu djeda Leljina supruga, filozofa i sveučilišnog profesora Pavla Vuk-Pavlovića (Pavao Wolf) (Koprivnica, 1894. – Zagreb, 1976.), bila je primjer građanskog ambijenta s namještajem koji su izradili zagrebački stolari prema nacrtima Hermana Bolléa. Mađarski Židov Granitz doselio se u Zagreb 1869. godine i započeo s radom u Hartmanovoj tiskari, da bi 1882. pokrenuo vlastitu tvrtku koja je postala prva hrvatska školska naklada, specijaliziravši se za izdavanje školskih udžbenika. Iz Granitzove je tiskare 1920. nastao Grafičko-nakladni zavod Tipografija koji je izdavao zagrebačke novine Jutarnji list, Večer i Obzor te pokrenuo popularnu ilustriranu reviju Svijet. Granitzova kuća bila je okupljalište zagrebačke intelektualne elite prije Prvog svjetskog rata, a Lelja Dobronić je zapisala: Granitz je bio pravi predstavnik europskog prosvjećenog građanstva svoga doba u tada još malenom Zagrebu. Dom Granitzov bijaše dom buržoazije zapadnog tipa, gdje je fundus imetka bio plodna potka za kulturno iživljavanje.“

Nakon što je u holokaustu stradala većina članova obitelji Granitz, a kuća konfiscirana 1941. i nacionalizirana nakon 1945., srušena je u kolovozu 2009. godine. U članku „Ignjat Granitz – hrvatski industrijalac, dobrotvor i mecena“, objavljenom u časopisu Povijesni prilozi 15/1996., iscrpno je istražila njegov značaj u tzv. utemeljiteljskom dobu Zagreba, a obiteljsku kroniku Granitzovih Lelja Dobronić objavila je u vlastitoj nakladi u knjizi Splet sudbina: riječi prethodnika i sabrani spisi o djedovima, 2000. godine.

OBITELJSKI VEZANA I UZA ZAVIČAJNI OTOK HVAR

Obiteljski je Lelja Dobronić bila vezana i uza zavičajni otok Hvar, a na njezinu je inicijativu Matica hrvatska u Jelsi 1993. godine pokrenula kulturnu manifestaciju Večeri Antuna Dobronića, koja se održava tijekom ljetnih mjeseci. Ocu je posvetila i monografiju Antun Dobronić, sjećanja i uspomene.

Ime Lelje Dobronić s velikim se poštovanjem izgovaralo i izgovara se u zagrebačkim stručnim krugovima, a njezino životno djelo prisutno je u novim generacijama kroz nezaobilazne knjige i članke posvećene poznavanju povijesti i umjetničke baštine Zagreba. Umrla je u Zagrebu, 19. prosinca 2006.

Napisala: Irena Kraševac

Izvor fotografija: Muzejski dokumentacijski centar i Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske

Tekst je objavljen uz financijsku potporu Agencije za elektroničke medije.