Mosingerov atelijer u Ilici 8 postaje kulturna točka grada; opremljen najsuvremenijom tehnikom, elegantno uređen s bogatom zbirkom rekvizita i fotografske komparserije privlačio je klijentelu iz redova društvene i kulturne elite

Napisala: dr. sc. Marija Tonković

Foto: Arhiv autorice

Rudolf Mosinger ostao je upisan u povijest zagrebačke i hrvatske kulture kao jedan od pionira moderne fotografije i filmske umjetnosti te kao poduzetnik koji je u Zagreb donio duh suvremenosti s prijelaza stoljeća. Njegov doprinos kulturnom životu grada nije se očitovao samo u tehničkim i umjetničkim inovacijama, već i u oblikovanju društvenog prostora kroz koji je Zagreb zakoračio u 20. stoljeće.

Rođen 1865. u Varaždinu, Mosinger je rano pokazao sklonost prema novim vizualnim medijima. Od 1885. do 1887. boravi u Beču, u kojem je kao naučnik kod uglednog fotografa dr. Josefa Szekelya stekao čvrste temelje fotografske vještine. Upravo u tom razdoblju Beč je bio jedno od europskih središta za razvoj fotografije, a Szekely je s Victorom Angererom osnovao i prvu tvornicu suhih ploča. Tako je Mosinger imao pristup najnovijim tehničkim dostignućima i poduzetničkom duhu koji će kasnije obilježiti njegov rad.

Nakon povratka u Hrvatsku 1889. otvara prvi fotografski atelijer u rodnom Varaždinu u Kolodvorskoj ulici i njegove fotografije brzo stječu reputaciju iznimne kvalitete. Ženi se Amalijom Weiss koja mu postaje i poslovna partnerica. Već 1892. snima vojne vježbe u Pečuhu, a nadvojvoda Josip osobno ga pohvaljuje za kvalitetu i brzinu. Ubrzo otvara podružnicu atelijera u Rogaškoj Slatini, a sve to govori o poslovnom usponu koji je dosegnuo još prije preseljenja u Zagreb.

Rudolf Mosinger, Amalija Mosinger, 1892.

Upravo priprema za preseljenje u Zagreb 1894. pokazuje njegovu ozbiljnu poslovnu viziju. Od renomirane arhitektonske tvrtke Hönigsberg & Deutsch naručuje izgradnju dvorišne kuće s atelijerom u Ilici 8. U Zagrebu mu se pridružuje Lavoslav Breyer, a njihov zajednički rad rezultira ne samo fotografskom produkcijom, već i povijesno važnom prvom javnom filmskom projekcijom 1896. u dvorani Kola. Taj događaj označava ulazak filma u hrvatski kulturni prostor, a Zagreb svrstava među prve gradove na svijetu koji su upoznali novo medijsko iskustvo.

Visoki estetski kriteriji i tehničko eksperimentiranje 

Mosingerov zagrebački atelijer ubrzo postaje kulturna točka grada. Opremljen najsuvremenijom tehnikom, elegantno uređen s bogatom zbirkom rekvizita i fotografske komparserije privlačio je klijentelu iz redova društvene i kulturne elite. Fotografiranje u njegovom salonu nije bilo puka potreba, već i društveni događaj. Njegov rad odlikuju visoki estetski kriteriji, pa se često uspoređuje s vrhunskim europskim fotografima toga doba.

Rudolf Mosinger, Mady Bolitcs Herberstein, 1907.
Rudolf Mosinger, Asistentica Bukovan, 1898.

Mosingerovo djelovanje poklapa se s razdobljem secesije, što se jasno očituje u njegovim portretima. U skladu s duhom vremena, njegovi su modeli često prikazani s elegancijom i stiliziranošću, u profinjenim pozama s pažljivo odabranim detaljima i raskošnim kostimima. Estetski ugođaj njegovih fotografija usklađen je s tadašnjim modnim i umjetničkim trendovima, ponajviše pod utjecajem bečke i srednjoeuropske secesije. Brojni portreti prikazuju osobe u nacionalnoj ili regionalnoj nošnji, stiliziranoj na način koji promovira građansku ljepotu i identitet.

Njegov fotografski stil odlikuje se pažljivo komponiranim kadrovima, izraženim tonskim prijelazima i bogatom teksturom, ponajviše u prikazima odjeće, ukrasa i pozadina. Bio je majstor korištenja svjetla i sjene da bi naglasio mekoću lica i tijela, čime je postizao profinjen i gotovo eteričan ugođaj. Njegovi portreti prenose dostojanstvo i psihološku dubinu modela, a u pejzažima i vedutama djeluje kao sofisticirani vizualni pripovjedač koji arhitektonskim elementima i kompozicijom vodi pogled promatrača.

Njegove fotografije često imaju narativnu jasnoću i gotovo ilustrativni karakter, što ih je činilo pogodnima za razglednice i ilustrirane publikacije. Kao rani korisnik svjetlotiska i drugih suvremenih tehnika, Mosinger je razumio važnost kvalitetne reprodukcije i dizajna. Njegov rad prožet je estetikom realizma, ali i težnjom za reprezentacijom kulturnog i nacionalnog identiteta. U njegovim djelima može se pratiti razvoj građanskog društva, promjene u modi, običajima i svakodnevnici, kao i modernizacija urbanih i ruralnih sredina.

Uz estetiku portreta i vizualne narative, Mosinger se istaknuo i kao tehnički eksperimentator, što ga dodatno diferencira u povijesti hrvatske fotografije. Bio je sklon ispitivanju granica tadašnjih tehnologija i izražajnih mogućnosti medija. Počinje eksperimentirati s kemijskim izbjeljivačima i retušem, čime manipulira svjetlosnim kontrastima i atmosferom u portretima. U svojim kasnijim radovima uvodi mekocrtač – specijalni dodatak za objektiv koji omekšava linije – ili pak improvizira prevlačenjem gaze preko leće da bi dobio suptilnije i zamagljene efekte.

Zahvaljujući tehnikama stražnjeg osvjetljavanja, kakve će kasnije koristiti i filmski autori, njegove fotografije dobivaju specifično zračenje i enigmatski karakter. Napušta tada uobičajene oslikane kulise koje su služile za stvaranje iluzije dubine te subjekte smješta u posve očišćene i pročišćene pozadine – izblijeđene, zatamnjene ili manipulirane igrom svjetla i sjene. Ponekad je svjetlo ručno aplicirao ili uklanjao s negativa ili pozitiva, stvarajući kompozicije koje djeluju gotovo slikarski. Rezultat je estetski izričaj koji transcendira dokumentarističku funkciju fotografije – njegovi portreti često djeluju kao prizori iz snova, oslobođeni gravitacije svakodnevice.

Rudolf Mosinger, Jelka Sučić, 1915.

Takvim tehnikama Mosinger postiže metamorfozu objektivne realnosti, brišući granicu između fotografije kao zanata i umjetnosti. U vremenu kad se fotografija tek borila za svoj status u likovnim krugovima, on je stvarao radove koji po ekspresivnosti i konceptualnoj dubini nadilaze čak i brojne tadašnje autore koji su se sami titulirali umjetnicima. Njegova tehnička inovativnost bila je u funkciji estetske vizije – svaka promjena u postupku služila je da bi fotografija dobila novu dimenziju, postala sredstvo introspekcije, emocije i priče.

Posebno mjesto u njegovom izrazu zauzima spoj umjetničkog senzibiliteta i tehničke preciznosti. Mosinger nije bio samo fotograf već i dizajner, estet i vizualni kroničar jedne epohe – začetnik vizualne komunikacije u hrvatskom kontekstu.

Prvi hrvatski fotografski artistički zavod i Svjetlotiskarski zavod 

Samo godinu dana nakon dolaska u Zagreb, 1895. Mosinger postaje jedan od petorice odabranih fotografa koje je Zemaljska vlada angažirala za dokumentiranje hrvatske kulturne baštine i pejzaža za Milenijsku izložbu u Budimpešti. Povjerene su mu snimke gradina i dvoraca Varaždinske i Zagrebačke županije, koje su izložene u sekciji „Umjetnost i vještine“, te mu donose dvije medalje, danas pohranjene u Muzeju za umjetnost i obrt.

Njegova težnja prema usavršavanju bila je stalna. Iako već etabliran, Mosinger pohađa majstorske tečajeve u Beču i Münchenu, na kojima se dodatno školuje u plemenitim tiskovima i suvremenim tehnikama. 

Nakon razlaza s Breyerom 1899., osniva Prvi hrvatski fotografski artistički zavod, a zatim i Svjetlotiskarski zavod s litografskim odjelom. Taj potez označava njegov prelazak iz obrtnika u modernog poduzetnika i kulturnog djelatnika. 

Rudolf Mosinger bio je među prvim fotografima u Hrvatskoj koji su napustili isključivo obrtnički okvir fotografije i pridružili se piktorijalističkom pokretu koji je zagovarao fotografiju kao umjetnički medij. Njegovi radovi odražavaju visoku razinu tehničke sofisticiranosti i estetske ambicije – koristio je platinotipiju, toniranje, kemijske izbjeljivače i retuš, a eksperimentirao je i s plemenitim tiskom. Nažalost, većina tih radova nije sačuvana, ali su dokumentirani u izložbenim katalozima i suvremenoj kritici.

Nepoznat autor, Polaznici majstorskog tečaja, 1907.

Posebno se ističe njegova izložba 1911. u Salonu Ullrich, na kojoj je predstavio fotografije izrađene plemenitim tehnikama. Time se upisao među rijetke autore koji su fotografiju javno predstavljali kao autonomno umjetničko djelo – godinama prije nego što će to postati šira praksa.

Mosingerov fotografski opus uključuje širok spektar motiva – od portreta do grupnih scena, pejzaža i društvenih okupljanja, a nerijetko je napuštao atelijer da bi snimao u prirodnom ambijentu, što je tada još bila rijetkost. Njegovi portreti odišu ležernošću i stilskom suptilnošću; modeli su često prikazani u dinamičnim pozama koje odražavaju njihovu osobnost, društveni status i duh vremena.

Secesijski duh osobito se ogleda u oblikovanju ženskih portreta, gdje se težilo naglasiti tada idealiziranu siluetu u obliku S linije. Pažljivo birani detalji interijera, odjeće i poza funkcionirali su kao vizualni narativi o društvenom položaju i kulturnim aspiracijama portretiranih. Mosinger je tako spojio dokumentarnu vrijednost fotografije s umjetničkom ekspresijom, stvarajući djela koja govore i o vremenu i o pojedincu.

Rudolf Mosinger, Mlada Hrvatica, oko 1903.
Rudolf Mosinger, Zagreb – Mali Šestinčani, oko 1904.

Vrijeme u kojem vodi svoj Zavod koincidira sa zlatnim dobom kartofilije. Mosinger pokazuje iznimnu poduzetničku snalažljivost, koristeći svjetlotisak za masovnu produkciju razglednica. Osim vlastitih fotografija, reproducira i djela hrvatskih umjetnika, surađujući s imenima poput Tomislava Krizmana i Roberta Auera. Ujedno je začetnik reklamne fotografije u Hrvatskoj – poznate su njegove dopisnice s koloriranim modelima u narodnim nošnjama za tekstilnu tvrtku Salomona Bergera.

Uspostavlja i suradnju s Isom Kršnjavijem, najznačajnijim umjetničkim arbitrom svojega vremena. Dijele strast prema tehnologiji i estetskom napretku, što kulminira zajedničkim projektom presnimavanja fundusa Strossmayerove galerije u boji 1909. godine. Ova suradnja potvrđuje Mosingera ne samo kao vrhunskog tehničara, već i kao osobu duboko integriranu u umjetničke tokove Zagreba i Hrvatske.

U okviru svojega Zavoda, Mosinger objavljuje katalog umjetničkih reprodukcija s naglaskom na etnografsko-nacionalne motive. Katalog je uključivao slike, tehničke podatke i cijene, a Mosinger je osobno osmislio i njegov dizajn, opremu te napisao uvodni tekst. Cilj mu je bio popularizirati suvremenu hrvatsku umjetnost i vizualno obrazovati širu publiku. Na naslovnici kataloga nalazi se stilizirana slika djevojke u narodnoj nošnji, simbolički povezujući umjetnički sadržaj s nacionalnim identitetom. 

Kino-kazalište Apollo i poduzeće Mosinger film

Unatoč estetskoj i tehničkoj vrijednosti, tržišni uspjeh izostaje, a pokušaj spašavanja Zavoda pretvaranjem u dioničko društvo ne uspijeva. Godine 1912. dolazi do likvidacije poduzeća, no Mosingerova poduzetnička energija ne posustaje. Te iste godine inicira izgradnju prve zgrade u Hrvatskoj namjenski projektirane za prikazivanje filmova – kino-kazališta Apollo. Zgradu projektira Ignjat Fischer, a funkcionalnošću i estetikom odgovara suvremenim europskim standardima.

Kino Apollo namijenjeno je za projekcije edukativnog i umjetničkog sadržaja, s mogućnošću preuređenja u kazališnu dvoranu za koncerte i dobrotvorne događaje. Njegovo otvaranje 1912. popraćeno je ekskluzivnim novinarskim obilaskom, svjedočeći o Mosingerovim marketinškim vještinama i osjećaju za kulturni razvoj. Kino je smješteno između Ilice i Varšavske u neposrednoj blizini Mosingerova nekadašnjeg atelijera, što simbolički zatvara krug njegovog djelovanja u srcu Zagreba. Danas se na toj lokaciji nalazi popularno Satiričko kazalište „Kerempuh“, čime se kulturna funkcija prostora nastavila kroz suvremene umjetničke izraze.

Zanimanje za film i filmsku industriju, kao i osjećaj za novitete s toga područja, potvrđuje se 1917. kada Rudolf Mosinger na ime supruge Amalije osniva poduzeće Monopol film R. Mosinger – Mosinger film. Poduzeće su vodili njegovi sinovi Lujo i Vilim, a zadatak je bio uvoz i distribucija najnovijih filmskih ostvarenja te praćenje vijesti iz svijeta filmske industrije. Od tada naše građanstvo ne ovisi o raznim putujućim panoramama, „šatorskim” kinematografima i popularnim projekcijama u kavanama, već sinkrono prati fortunu razvoja sedme umjetnosti, posebice stoga što Mosinger film uvodi hrvatske natpise na uvoznim filmovima.

Prema arhivskim dokumentima, poduzeće je bilo aktivno do 1934. i vodilo se na ime Rudolfa Mosingera još dugo nakon njegove smrti 1918. godine, što dodatno potvrđuje njegov dugotrajan utjecaj i ulogu vizionara u području filma i vizualnih komunikacija. 

Rad u Crnoj Gori: luksuzni albumi i film 

Na poziv crnogorskoga kneza Nikole, 1910. u povodu proglašenja Crne Gore kraljevinom, Rudolf Mosinger odlazi na Cetinje i snima članove vladarske kuće Petrović Njegoš. Rezultat su luksuzno opremljeni albumi „Vladalačka kuća Petrović Njegoš“ i „Slike iz Crne Gore“, koje u potpunosti izrađuje njegov Zavod – od fotografije do dizajna i tiska. Za taj mu je rad dodijeljena prestižna titula „cesarskoga i kraljevskoga dvorskog fotografa“.

Zagrebačka publika imala je priliku upoznati se s tim izdanjima i prije njihove promocije na Cetinju. Naime, Mosinger ih izlaže u sklopu samostalne izložbe na Zagrebačkom zboru 1910., koji te godine prvi put dobiva međunarodni karakter. Taj nastup ne potvrđuje samo njegov profesionalni status, već i njegovu sposobnost oblikovanja kulturne reprezentacije Hrvatske na europskoj razini. Ujedno izrađuje i službeni plakat Zbora, pokazujući širu umjetničku i grafičku kompetenciju rijetku među fotografima toga doba.

Foto album Slike iz Crne Gore – divot izdanje,1910.
Foto album Slike iz Crne Gore, 1910.

Posebnu pozornost izazvali su albumi izrađeni u tzv. divot-uvezu – raskošnim bijelim omotima ukrašenima plaketom kipara Roberta Frangeša Mihanovića i ilustracijama Csikosa Sessije. Prvi album donosi kronološki raspoređene portrete crnogorskih vladara i članova njihove obitelji, dok drugi donosi impresivne pejzaže i vedute kneževine. U izradi su sudjelovali brojni domaći umjetnici i obrtnici, a kompletna produkcija odvijala se u Zagrebu – što svjedoči o razini lokalnog znanja i tehničkih mogućnosti.

Osim albuma, Mosinger izrađuje i prigodne menu-karte za svečani dvoranski ručak, dodatno potvrđujući svoju svestranost. Prema dostupnim arhivima, njegov je rad u Crnoj Gori uključivao sve elemente današnjeg „total dizajna“ – fotografiju, dizajn, tisak, uvez i promociju. Osim tiskanih materijala, snimio je i film „Svečanosti proglašenja Crne Gore kraljevinom“, čime se zajedno s Josipom Karamanom upisuje među pionire hrvatske kinematografije. Za filmsku dokumentaciju dobiva i ekskluzivnu koncesiju od crnogorskog odbora.

Njegove portretne fotografije odlikuju se klasičnom reprezentativnošću, dok pejzaži pokazuju vizualnu ambiciju i formalni napredak. Široki panoramski planovi iz albuma „Slike iz Crne Gore“ mogu se usporediti s najkvalitetnijim razglednicama onog vremena, primjerice produkcije njemačke kuće Stengel & Co. Ova crnogorska epizoda zaokružuje Mosingerovu karijeru poduzetnika, umjetnika i kulturnog stratega europskog formata.

Ostavština i povijest atelijera u Ilici 8

Stengel & Co, Uspinjača, oko 1900.
Vidi se ugaoni izložbeni izlog Mosingerova atelijera

Nasljeđe Rudolfa Mosingera nastavili su njegovi sinovi. Franjo Mosinger postaje jedan od prvih modernih fotografa u Hrvatskoj, afirmirajući se vlastitim radovima, dok su Vilim i Lujo osnivači i voditelji važne distribucijske filmske kuće, čime su nastavili obiteljsku tradiciju povezivanja umjetnosti i tehnike te postavili temelje suvremene filmske industrije u Hrvatskoj.

Mosingerova ostavština, osim u impresivnoj zbirci fotografija i filmskih zapisa, živi i u kontinuitetu kulturne modernizacije Zagreba i šire regije. Njegova sposobnost da spoji umjetnost, tehnologiju i tržište bila je ključna u vremenu velikih promjena, a njegov život i djelo zaslužuju istaknuto mjesto u povijesti hrvatske vizualne kulture.

Izgled Mosingerova zagrebačkog atelijera poznat nam je zahvaljujući razglednici iz njegova vlastitog Svjetlotiskarskog zavoda, na kojoj su u svjetlotisku otisnute dvije fotografije unutrašnjosti. Iako su malih dimenzija, jasno prikazuju bogatstvo opreme, uređenje i ambijent jednog renomiranog fotografskog salona s početka 20. stoljeća. Taj atelijer, smješten u dvorišnoj zgradi Ilice 8, bio je više od radnog prostora – postao je kulturni salon, mjesto susreta, reprezentacije i vizualne artikulacije građanskog identiteta.

Rudolf Mosinger, Unutrašnjost Ateliera Mosinger, oko 1900.

Nakon Mosingerove smrti 1918. u Beču, obitelj se suočila s izazovom nastavka djelovanja atelijera u razdoblju političkih nestabilnosti. Sin Franjo, koji je u tom trenutku bio na školovanju, morao je naglo prekinuti studij arhitekture u Beču i vratiti se u Zagreb da bi zajedno s majkom Amalijom i braćom preuzeo vođenje obiteljskog posla.

Franjo Mosinger kasnije se profilirao kao prvi hrvatski umjetnički fotograf koji je svjesno pratio i uvodio estetske i tehničke novitete u skladu s duhom avangarde. Njegov rad obilježen je utjecajem Bauhausa i Nove objektivnosti, a poseban doprinos dao je uvođenjem tradicije samostalnih fotografskih izložbi na kojima je kontinuirano predstavljao nove tendencije i izražajne mogućnosti medija. Time je obiteljsko ime Mosinger ostalo trajno povezano s inovacijom i razvojem fotografije u Hrvatskoj, i to kroz nekoliko generacija.

Zanimljivo je da se ime Rudolfa Mosingera nastavilo pojavljivati na fotografijama i nakon njegove smrti, što je izazivalo zabunu. No, iz arhivskih izvora doznaje se da je atelijer od početka bio registriran na Amaliju Mosinger, što je omogućilo da se poslovanje nastavi bez prekida. Ova činjenica ističe važnu i često zanemarenu ulogu žena u obrtima i poduzetništvu toga vremena.

Franjo je nastavio očevim stopama, održavajući standard i reputaciju atelijera do 1932., kad atelijer prodaje Antoniji Kulčar – Foto Tonki, prvoj profesionalnoj fotografkinji u Hrvatskoj. Tako se atelijer ponovno našao u rukama žene-pionirke hrvatske fotografije, što dodatno simbolizira kontinuitet izvrsnosti i inovacije.

Znakovito je da je prostor nekadašnjeg Mosingerova atelijera, u kojem je nekoć djelovao jedan od pionira filma u Hrvatskoj, između 1957. i 1959. privremeno bio sjedište Studija za crtani film Zagreb filma. Tako se vizualna tradicija nastavila – od statične slike do pokretne, od portreta do animacije, u istom prostoru koji je oblikovao Mosinger, fotograf, inovator i kulturni vizionar.